Wednesday, March 16, 2011

מסע עולמי עם אוריאל

את הפוסט הבא כתבתי די מזמן באתר שלא עמנו עוד, אז אני שמח לשתף אותו פה בבלוג החדש דנדש שלי.

האלבום של אוריאל – "Culture Shift" הוא אלבום מסע. מסע בין תרבויות, נופים וסגנונות מוסיקליים. בשמיעה מעמיקה יותר, מתגלה שהמסע הזה מחובר בסיפור מוסיקלי מדהים המתפרש על פני שלל הסגנונות המוסיקליים המייצגים את הגיוון שמאפיין את אוריאל. האלבום אמנם מקוטלג כאלבום מוסיקת עולם, אך בקלות ניתן לתייג אותו באינספור דרכים שונות - החל ממוסיקה אתנית, דרך צ'יל אאוט (Chill Out) וכלה במוסיקה אלקטרונית מתקדמת (Progressive Electro). את האלבום שמעתי מספר רב מאד של פעמים, ולאט לאט התחלתי להבין את הסיפור שעומד מאחוריו. אני התחברתי בקלות למסע, ואני מקווה שקוראי ייצטרפו אלי ויתחברו אליו כמוני.


המסע מתחיל בשורשים השבטיים שכולנו מחוברים אליהם בצורה כזו או אחרת. הטרק הראשון – Ancient Roots, מכניס אותנו ישירות לראשיתו של המסע. בלי הרבה הקדמות אנחנו נכנסים לקצב התופים השבטיים. כלים רבים (עתיקים ומודרניים כאחד) שאוריאל הקליט באולפן הביתי שלו, מכניסים אותנו לאווירת המסע. אם היינו תיירים בארץ זרה – המקומיים עשו לנו את קבלת הפנים הטובה ביותר שיכלנו לצפות לה. הטרק הבא – Cultural Dynasty (part 1) מעורר אופטימיות בתוצאות המסע הזה. אך עם האופטימיות הזו מגיעים גם החששות לבאות. קטע תזמורתי לכלי קשת ממריץ אותנו ומשרה אווירה אופטימית. אך האווירה האופטימית הזאת מתפזרת מהר מאד ומתחלפת למסתורין. עדיין עם כלי הקשת, אך הפעם באווירה דרמטית הרבה יותר, אנחנו מטפסים ל-Mountain secrets – קטע עוצמתי שמזכיר נופים דרמטיים בסרטי טבע, או לחלופין הרפתקאות בג'ונגל בסרטים מסוג אחר לחלוטין. הטרק הזה הוא גרנדיוזי בדיוק במידה הנכונה, והשילוב שאוריאל עושה בין כלי הקשת לבין קצב שמזכיר פעימות לב, נותן תחושה של הרפתקאה שאנחנו מתחילים באמצעו של המסע.


כקונטרסט מלא להרפתקאה של Mountain Secrets, אנחנו מקבלים את Camel Convoy. הקטע הזה מאד מחובר לקרקע ונותן תחושת ביטחון. החליל משרה אווירה שמחה יותר. שירה נשית מלודית ללא מילים נותנת הרגשה נינוחה, והקטע הזה הופך לאושר אמיתי. עכשיו אתה יכול להיות בטוח שהתחברת למסע, ואתה נמצא בידיים טובות. בשלב זה במוסיקה המהפנטת שלו, אוריאל תופס אותך – דרך הקול המהמם של נשות השבט. הדרבוקות שמלוות אותנו בנקודות שונות לאורך האלבום, ממשיכות כאילו באופן טבעי את המסע למקום השמח ביותר שלו – נווה המדבר, או Oasis - כשם הקטע.
ריף הבאס המז'ורי המנוגד למינורי של הקטע הקודם, מסמן את נקודת המפנה של האלבום. המקום השמח הזה, נווה מדבר, שבתרבויות הקרובות אלינו מהווה נקודת מפגש תרבויות, ונקודת עצירה במסעות שונים, נותן לנו מנוחה. אך המנוחה הזו מלאה בהתרחשויות. שינויי קצב, מלודיות ואווירה על רקע של אטמוספירה שקטה מעורבת עם התרחשות רבה, מתאר לנו באופן מושלם את הנקודה הזאת – נווה מדבר באמצע האלבום.

את המסע אנחנו ממשיכים עם קטע אלקטרוני מתקדם בשם Kalanshu Sands. אוויר המדבר החמים מתערבב לנו עם האופטימיות של המשך המסע. ניכר בקטע זה הנחישות והדחיפה קדימה, שלא רק מציג התחלה חדשה בתוך המסע, אלא גם מחדש לנו את הכוחות לאחר המנוחה של Oasis - להמשך האלבום. הקטע הבא – Crystal Fields, מביא אותנו לנקודה חדשה לחלוטין במסע. ריף גיטרה מהמם ואווירה אלקטרונית רכה מאד נותן תחושה אחרת – כמעט מנוגדת לחלוטין לרוח המדבר שאפיינה את הקטעים הקודמים. הקטע הזה אמנם מציג אווירה חדשה כמעט בפתאומיות באלבום, אבל מטיס אותנו בצורה חלקה היישר לאזורים אחרים של העולם - העולם הצ'יל אאוטי מבחינה מוסיקלית, והשדות הירוקים צהובים של שדות החמניות מבחינה תרבותית. הקטע ,Morning Sunflowers הוא דוגמא מצוינת למגוון האומנותי שאוריאל מביא איתו. צ'יל אאוט משובח.


בהמשך ישיר לתצוגת התכלית המוסיקלית, אנו חוזרים לאופטימיות והחששות שאנו חשים לקראת סוף המסע שלנו. חזרה למוטיב המוסיקלי של Cultural Dynasty, בחלק השני של הקטע – נותן תחושה של מעגליות, שמשלימה את עצמה רק בקטע האחרון – Distant Skies. עוד לפני כן, אנחנו מקבלים עוד הצצה לדרמטיות שאפיינה את כל המסע שלנו אחרי מעבר מוסיקלי מרהיב באמצע הקטע – Cultural Dynasty (part 2). מעבר מוסיקלי מעולה נוסף מתקבל בסוף הטרק הזה, ומעביר אותנו ישירות לסיכום האופטימי של המסע, בטרק Distant Skies. הטרק האחרון לא רק מסמל את סוף המסע, אך גם מסמן את הסיכום שלו. אם תרצו, הסיפורים שנשארו מהמסע כפי שהם מסופרים ע"י האנשים שעברו אותו. הרבה יותר מעודן, מקושט בריפים של גיטרות וקצבים משתנים. זהו סיכום מעולה למסע, הרי מי מאיתנו לא הגיע הביתה אחרי מסע ארוך וחיכה לרגע בו יוכל לספר את סיפורי המסע המרתקים לכל המעוניין בדבר. בסיום המסע שלי עם האלבום היה לי רצון דומה, ובכך נוצר הטקסט הזה.

Culture Shift, אלבום הבכורה של אוריאל, מאופיין בשפע מוסיקלי שאין כדוגמתו בז'אנר מוסיקת העולם. למעשה, זה יהיה פשע להגדיר את האלבום הזה בז'אנר אחד בלבד, שכן כל כך הרבה מחשבה הושקעה באלבום הזה - מחשבה שמבטאת במגוון הרחב של הכלים שהוקלטו, מגוון הקצבים בהם אוריאל משתמש והמלודיות המעולות. האלבום, לטעמי, מהווה פריצת דרך אמיתית ומציג את המסע המוסיקלי של אוריאל בצורה הברורה ביותר, כאשר בו בעת הוא נותן את המקום לכל מאזין לשמוע בו את המסע שעבר בעצמו.

Culture Shift – 2008, בהוצאת AD Music (בריטניה).

No comments:

Post a Comment